sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Yellow!

Minnekäs ne päivitykset taas jäikään...?

Treenit on lähteneet täällä kuitenkin sillä välin sujumaan hyvällä tahdilla. Pikkuhiljaa alkaa saamaan lihaksiin pyöreyttä takaisin. Samoin pitää kovaan treeniin totutella uudelleen pitkän tauoan jälkeen. Hyvin alkaa lihas kyllä ottaa vastaan treeniä - saa painaa jo täysillä.

Mukavasti motivaatiokin kasvaa, kun edistystä tulee ja treeni kulkee. Saa lisäillä tankoihin painoja tiuhaan tahtiin. On taas himo treenaamiseen. Ihanaa! Se oli hukassa niin pitkään. Nyt sitä "kisaa" itsensä kanssa - vertaa aina edellisen kerran treeniin. Jollei saa lisättyä painoja, ainakin täytyy yrittää saada enemmän toistoja! Edes se yksi väännetään "naama nätisti rutussa" enemmän kuin viime kerralla. No, eihän sekään nyt ihan joka kerta voi näin mennä. Joskus on toki huonompia päiviä. On tullut nukuttua / palauduttua huonosti ja silloin sen tuntee jo treenin alussa, että tänään ei ole voimia edes samaan kuin edellisellä kerralla. Mutta niin palkitsevaa on saada parannettua tuloksia ja viimein treenattua taas kunnolla!


Tässä vielä viimeisetkin astmaoireilut yritän nujertaa - nyt on onneksi enää vain yksi lääkeannos päivässä käytössä, kun pahimmillaan oli kahdeksan eli maksimimäärä. Eipä siinä tosiaan paljon treenailtu, kun yskitti ja ahdisti vain kaikki hengästyminen, vähänkään nopeampi kävelykin. Piti vaan hissutella ja odotella, että lääkkeet alkaisi tehota. Hiljalleen niitä on saanut vähentää.

Atooppisella (kuten itse olen) tahtoo elimistö reagoida herkästi vieraisiin aineisiin. Ruokavaliossa saattaa olla jokin aine, joka aiheuttaa tai ylläpitää allergisia oireita tai astmaoireita. Niinpä päätin nyt jättää maitotuotteet ainakin joksikin aikaa pois. Ensiksi jääkaapista loppui rahka. Kas! Väheni myös aamuinen pärskyttely ja nuhaisuus (jota onkin jatkunut jo vuosia). Jotenkin olin ollutkin huomaavinani, että aina maitotuotteiden syönnin jälkeen nenä menee tukkoisemmaksi. Se vain tuntui jotenkin uskomattomalle, että rahka voisi olla syypää... Mutta siltä se vain vaikuttaa. Nyt on sitten karsittu muutkin maitotuotteet pois - katsellaan mitä tapahtuu. Josko kohta saa jättää lääkkeet kokonaan. Olo on kyllä selvästi parempi.


Pari viikkoa sitten oli myös IFBB:n eli uudelta nimeltään Suomen Fitnessurheilu ry:n valmentajille, tuomareille ja tiimien edustajille järjestämä koulutuspäivä Lahdessa, jonne matkaseuraksi sain Salosta Team Body Templen Hanna Saarion. Mukava oli vaihtaa kuulumisia Hannan kanssa. Harvoin ehditään jutella, vaikka usein nähdäänkin salilla.

Koulutuksessa oli asiaa oli mm. sääntöuudistuksista, diettaamisen haasteista sekä valmentamisesta. Fitnesslajien valmentamiseen onkin tulossa tiukennusta, sillä pian siirrytään siihen, että kaikilla kisaajilla tulee olla virallinen Suomen Fitnessurheilu ry:n valmentaja, jos lavalle mielii. Jokaisen valmentajan tulee taas olla riittävän pätevöitynyt, täyttää Suomen Fitnessurheilu ry:n määrittelemät kriteerit sekä käytävä heidän järjestämänsä koulutus eli Fitnessvalmentajatutkinto, jos mielii valmentaa kilpailijoita. On todella hyvä, että valmentajia aletaan valvoa tarkemmin. Vielä edes personal trainerin ammattinimike ei ole suojattu tai edellytä tutkintotodistusta, vaikka siihenkin jo puuhataan muutosta ja valvontaa. Fitnesslajit ovat kuitenkin kilpaurheilua ja kisadieetti on vaativa ja eroaa tavanomaisesta painon pudotuksesta. Lajin suosion kasvaessa valmennuksen tasoa on syytä pitää yllä, jotta vältytään kaikilta niiltä turhilta ja ikäviltä tarnoilta, jolloin kaikki on mennyt metsään ja koko laji haukutaan pystyyn. 


Mielenkiintoisia juttuja siis tulossa!


If you want something you’ve never had before, 
you’ve got to do something you’ve never done before.
– Drina Reed

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti