perjantai 15. toukokuuta 2015

Ketoosissa

Ensimmäinen viikko ja yksi päivä ketoosidieettiä on takana. Olossa ei ole tapahtunut mitään merkittävää muutosta. Normaali, pirteä, energinen olo. Missään vaiheessa ei särkenyt päätä tai ollut vetämätön olo. Toisena päivänä vähän kuulostelin, että onko jotakin sellaista tulossa, mutta epäilen sen väsymyksen kuitenkin johtuneen huonosti nukutusta yöstä, jolloin palautuminen jäi normaalia huonommaksi...

Treenitkin on sujuneet nyt hyvin. Ensimmäiset päivät oli hiukan nihkeämmät, kun lihaksista vaan loppui poweri. Otimmekin pienen hiilaritankkauksen (TKD = Targeted Ketogenic Diet) käyttöön ennen treenejä, niin johan kulkee treenikin. Oikein ajoitettuna nuo hiilarit menevät suoraan lihasten käyttöön, eivätkä häiritse ketoosia. Toissa päivän jalkateeni meni jopa yllättävän hyvin ja silti jalat tuli yllättävän vähän kipeäksi. Ketoosissa kaiketi palautuminen onkin nopeampaa, eivätkä lihakset tule niin kipeiksi.

Suurin muutos ja itsellekin näkyvä sellainen on kyllä siinä, että lihaspaineet on kadonneet. Tietenkin, kun lihaksissa ei ole enää suuria hiilarivarastoja sitomassa nestessä. Ne on paineettomat, lättänät, pienet...  Se on ainoa, mikä tässä vähän päänuppia ahdistaa, kun peilikuva ei miellytä. Mutta takaisinhan se pyöreys tulee, kun dieetti päättyy. Tavallisella dieetillä tuo paine säilyy paremmin, kun niitä hiilareita kuitenkin tulee, vaikkakin hiljalleen vähemmän ja paine kyllä hiukan pienenee dieetin myötä. Ketoosissa se iskee kuitenkin heti, kun hiilarit jätetään niin vähälle. On niin pikkiriikkinen (ja silti ihrainen) olo. Tosin kaikki ylimääräinen nestepöhötys on tosiaan poissa ja siinä mielessä olo on varsin sutjakka.

Reilun viikon saldo onkin -3,4kg, josta siis ensimmäisellä viikolla on ketoosille tyypillisesti suurin osa juuri nestettä, joka jää kertymättä lihaksiin. Tästä eteen päin palaa rasva. Jess. Ja sehän palaa, sillä maksa tosiaan siirtyy käänteiseen prosessiin. Tavallisesti se muodostaa ylimääräisistä hiilareista rasvahappoja, jotka varastoidaan ahteriin... nyt rasvavarastoista vapautuu rasvahappoja, joista maksa muodostaa hiilareita korvaavia ketoaineita. Jonkin verran muodostuu myös glukoosia. Nestettä pitää vaan sitten muuten muistaa juoda paljon, sillä sitäkin tarvitaan. Tänään odottaa sitten selkätreeni! Huippua.

Tämä on mielenkiitoinen kokeilu, josta varmaan taas jälleen kerran oppii itsestään jotain uutta. Tutkimuksetkin viittaavat siihen, että ketoosi olisi hyvä nimenomaan kisaajille, joten haluan tietää, miten se itsellä toimii, josko sitä voisi kisadieetissä käyttää. En vielä tiedä, kauanko aion ketoosilla olla, riippuu miten paino putoaa. Ketoosissa se putoaa nopeammin kuin tavanomaisessa vähäkalorisessa dieetissä. Tavallisella dieetillä turvallinen pudotus on noin 0,5kg/viikko, ketoosissa paino voi hyvin pudota 1kg/viikko parin ensimmäisen viikon jälkeen. Täytyy vaan muistaa se, että dieetin päättymisen jälkeen palutuu nesteinä se muutama kilo, jotka ensimmäisten 1-2 viikon aikan lähtivät. Vasta sen jälkeen kannattaa verrata tuloksia kehonkoostumusmittauksella, jos sellaista harrastaa. Rasvattoman massan painoon kun vaikuttaa myös nesteen määrä, joka ketoosilla on kehossa alhaisempi, Puuttuvat kilot rasvattomassa massassa eivät siis suinkaan ole lihasmassan menetystä, kuten usein vääränä johtopäätöksenä ajatellaan.

Tässä pari Body-lehdessä ollutta artikkelia aiheesta, jos lisälukeminen kiinnostaa:

Body-lehti - Ketoosi, osa 1
Body-lehti - Ketoosi, osa 2


Take pride in how far you've come. 
Have faith in how far you can go. 
But don't forget to enjoy the journey. 
- Michael Josephson

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti