sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Loppusuora häämöttää

Phuuu! Vihdoin viimein on näyttökoe suoritettu! Kyllä oli pikkaisen jännittävät paikat. Mulla on aina ennen kokeita ollut sellainen olo, että aivot on ihan tyhjät, enkä muista mitään. Onneksi ne tiedot sitten siinä tilaanteessa on aina kuitenkin mieleen tulleet. Oli oikeesti jopa sellainen hetki, että unohdin, että sitä ohjaustilannetta arvosteltiin ja että joku tarkkaili siinä vieressä. Sain vieläpä omasta mielestä pahimman mahdollisen näyttökoetehtävän, joka liittyi siis enemmänkin sykealueisiin ja aerobisen kunnon kehittämiseen, ei lihaskuntotreeniin. Mutta hyvinpä tuostakin tuli suoriuduttua. Alkaa hiljalleen olla opiskelut tältä erää pulkassa, kaikki lähijaksot suoritettu. Nyt on sitten edessä enää lisenssikoe, joka on kuulemma varsin kinkkinen.. Siihen täytyy lukea vielä paljon.

Kalle oli kyllä varsin havainnollistava tyyppi. 
Anatomian opiskelu on mielenkiintoista.


Omat treenit on tässä hiukan hiljaisen loppuvuoden jälkeen keskittyneet aerobisen kunnon kohottamiseen ja aineenvaihdunnan parantamiseen. Paljon kevyttä aerobista, joka pistää rasva-aineenvaihduntaan vauhtia. Salitreenit on koostuneet PHA-harjoituksista. Se on yhdentyyppinen kiertoharjoittelun muoto, jossa liikkeet tehdään muutaman liikkeen pattereissa putkeen. Syke pysyy korkealla koko treenin ajan. Pienen tauon jälkeen siirrytään seuraavaan liikepatteriin jne. Tehokas treeni sydämelle, verenkierto- ja hapenkuljetuselinmistölle ja kaloreita kuluu. Mahtava olo tulee näiden treenien jälkeen. Eiköhän tästä hiljalleen itsekin pääse taas vauhtiin kunnon treenien kanssa.

Kovin paljon en ole vielä ehtinyt miettiä, miten alan pyörittää tätä työtä, mutta joitakin ajatuksia on. Täytyisi sitäkin alkaa pohtia enemmän. Unelmien saavuttaminen on niin palkitsevaa. Itsekin ajattelin aiemmin, oltuani lapsesta asti laiha ruipelo, että asialle vaan ei voi mitään. En viihtynyt sellaisessa kropassa, mutta en uskonut voivani vaikuttaa asiaan. Kyllä siihen voi vaikuttaa! Toki tietyt fyysiset tosiasiat, kuten perimä, määrittelee jonkin verran, miten nopeasti voi kehittyä ja asettaa ehkä jonkinlaiset rajat, mutta silti jos vain on tahtoa ja tahdonlujuutta tehdä töitä, on mahdollista saavuttaa unelmiaan. Kehoaan on mahdollista muokata, yllättävänkin paljon.

Moni vähän tai tavanomaisen kevyesti treenaava syyttää lihaksikkaalta näyttäviä oitis hormonien käytöstä. Eihän sellaisia voi saada ilman filunkia! Tällaiseen mielipiteeseen törmää jatkuvasti. Edelleen lehdissä päivitellään mm. hiihtäjien hauiksia tai isoja lihaksia. Mitä ihmeellistä siinä on, että urheilijoilla on lihaksia? He treenaavat paljon, käyttävät lihaksiaan. Kovaa. Ei kai silloin voi olla luonnollista näyttää rimpulalta? Säännöllinen lihaksia haastava treeni ei voi johtaa muuhun, kuin niiden kehittymiseen, jos asiat (mm. palautuminen ja ravinto) tehdään oikein. Nämä syyttäjät hämmästyisivät, jos treenaisivat tosissaan, millaisia tuloksia oikeanlaisella treenillä voi saada aikaan - ja todellakin ihan luonnostaan, ilman dopingaineita.

Haluan auttaa ihmisiä saavuttamaan näitä unelmiaan, muokkaamaan omaa kehoaan sellaiseksi, että se tuntuu enemmän omalta. Siihen täytyy kuitenkin uskoa. Se vaatii työtä, aikaa ja omaa panostusta. Helpolla ja äkkiä nämä asiat eivät tapahtu. Nykymaailma on tottunut kiireeseen, ei ole aikaa eikä pitkäjänteisyyttä. Kaikki pitää saada nyt ja heti. Se ei toimi niin. Lihas ei kasva hetkessä, eikä rasva pala myöskään määrättömästi. Ristikkäisiä tavoitteita ei voi saavuttaa yhtäaikaa. Asiat täytyy tehdä tavoite kerrallaan. Se vie aikaa. Mutta kun myöhemmin katsoo peilistä muuttunutta kuvaansa, voi olla varma, että se kaikki vaiva on ollut sen arvoista!


Dreams don't work unless you do. 
- John C. Maxwell

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti