lauantai 25. lokakuuta 2014

Tuulee tuulee...

Heissan! Eipä ole vähään aikaan täällä tullut käytyä. Aika on kummasti mennyt opiskellessa ja harjoitusasiakkaiden kanssa, päivätyön päälle. Jotenkin on oma motivaatiokin tällä hetkellä vähän hakusessa. En tiedä, mihin se karkasi. Se alkoi kylkiluuruston tulehduksesta, joka kipeytyi treenistä. Meni treenaamiset hieman sekaisin, kun ei voinut täysipainoisesti vetää. Sanottiin, että voi kestää vuosikin, että se paranee kokonaan. Jes! Alkoi vähän ärsyttää se ainainen nipistävä kipu. Samalla opiskelin kaikkea kiinnostavaa PT-kurssilla. Mulla on aina ollut vähän ongelmaa sen kanssa, että innostun hirveästi kaikesta. Nytkin olisi vaikka mitä kiinnostavaa, mitä haluaisin tehdä: toiminnallista treeniä, tasapainoa, koordinaatiota, nopeustreenejä, räjähtävyyttä, jooga, meditointi... tahtoo fokus hajaantua liikaa nyt. Ja ikääkin alkaa tulla... joku ikäkriisi... no siitä ei sen enempää. Motivaatio on hakusessa ja kohdistunut tällä hetkellä sinne sun tänne. Yksi ihana asia, josta jouduin pari vuotta sitten polven takia luopumaan on juoksu...

Pidin reilun 1,5 vuoden juoksutauon, koska polvi kipeytyi juostessa. Lääkäri totesi sitä väänneltyään, ettei siinä mitään vikaa ole, mutta kierukassa voi olla, mutta se selviää vasta tähystyksessä. Niinpä jätin juoksemisen ja olin harmissani, sillä rakastan juoksemista. Pitäisikö polvi tosiaan operoida ennen kuin voi taas juosta?

Nyt keväällä kisan jälkeen päätin kokeilla taas juoksua. Lyhyitä lenkkejä tunnustellen. Ei kipuja! Tajusin, että olen tässä välissä jumpannut lantion asennon lähes kuntoon, jotenka kipu täytyi johtua lantion ja sitä kautta jalan virheasennosta - siis rasitusvammasta, ei kierukasta. Innostuin. Voisin taas juosta! Olenkin tehnyt kesällä lyhyitä lenkkejä samalla myös juoksutekniikkaan keskittyen. Siltikin hiljalleen alkoi penikkaa ilmaantua säären sisäsyrjään, mutta ei enää kipua polveen. Täysin kunnossa asia ei siis vielä ollut. Tiesin, ettei lantio ole vielä aivan suorassa ja lihastasapaino symmetrinen. Epäilin tietäväni, mistä  johtuu, mutta halusin ajatuksilleni tukea.

Kävinkin reilu kuukausi sitten askelanalyysissa, jossa kävelyäni ja juoksuani kuvataan videolle ja analysoidaan. Näin itsekin videolta, miten oikean jalan polvi kääntyy sisäänpäin ja lantio kallistuu hieman, kun paino siirtyy jalalle. Jalka kiertyy lonkasta lähtien väärään asentoon. Jep. Syyllinen löydetty ja epäilykseni vahvistettu. Keskimmäinen ja pieni pakaralihas tarvitsevat vahvistusta, jotta ne jaksavat pitää polven ja lantion linjauksen oikein. Sainkin jumppaohjeet fysioterapeutilta. Samalla tuli tarkistettua jalkaterien pronaatiot ja sain ohjeet oikean lenkkarin valintaan.

Juoksumatolla kävellessä koetin myöhemmin itse analysoida kävelyäni. Äkkiä sain pidettyä jalan oikeassa asennossa, eikä lonkka enää kiertynyt sisäänpäin. Tunsin, että pakaran taka-/alaosassa aktivoitui joku lihas, joka oli siellä tähän asti uinunut ruususen unta. Askel tuntui tukevalta, eikä lonkka "löpsahtänyt" tavanomaisesti. Nyt olen tehnyt samoin kuin vuosi sitten lantion kanssa. Ylläpidän oikeaa asentoa kävellessä aina kun muistan. Alkaa tuntua, että se hiljalleen pysyy automaattisesti. Samalla alaselästä ovat hävinneet loputkin kiristykset. Siellä on tehty ylitöitä tämän nukkuvan ruususen takia. Taas edistystä rangan virheasentojen korjaamisessa. Aivan mahtavaa ja niin mielenkiintoista oppia uutta! PT-kurssilla on oppinut entistä tarkemmin analysoimaan itseään ja tuntemaan, mikä lihas milloinkin on on töissä. Nyt kun vielä saa juoksuun siirrettyä tuon lonkan hallinnan, niin johan on rasitusvammat tiessään senkin osalta.

Kohta voi taas juosta pitkiäkin lenkkejä! ♥ Sitten kiiruhdin myös lenkkarikauppaan ja uudet popot mukaan:


En mä silti ole mitenkään jäänyt surkuttelemaan motivaation hukkumista bodytreenin osalta. Ei ole mun tapaista. Olen tehnyt asioita, joista tykkään ja jotka tällä hetkellä kiinnostaa. Jos mun kroppa nyt kaipaa irtiottoa BF:iin, sitten otetaan se. Tämähän se mun periaate on aina ollut. Kuunnellaan omaa kroppaa. Sitä voi hyvin vain silloin, kun osaa kuunnella, mitä milloinkin tarvitsee. Pakolla ei voi saavuttaa hyvää tulosta. Ja onhan tässä jo kolmen vuoden kisaputki takana - en edes enää muista, mitä jouluherkkuja on olemassa.... ehkä tänä jouluna voisi syödä torttuja ja pipareita? Juoda glögiä!

Toki eihän sitä nyt ole kiva selitellä innokkaille kyselijöille... Mulla on aina ollut vähän omalaatuinen tapa pyrkiä selviämään itse, kyselemättä tai haluamatta mitään apuja mistään, joten selittelykään ei ole mun hommaa. Mutta katsotaan, mitä tapahtuu. Mitään en ole päättänyt mihinkään suuntaan. Mieli on ihan positiivinen. Kohdistan nytkin huomion kivoihin asioihin. Ja toisaalta, ei tämä ole hukkaan heitettyä aikaa. Olen oppinut paljon uutta, korjannut kroppaani tasapainoisemmaksi, mikä varmaan mahdollistaa myöhemmin taas entistä paremmat tulokset ja paremman hyvinvoinnin.

Eipä olisi varmaan edes aikaa nyt kisadieettiin. PT-koulutus on puolessa välissä. Harjoitusasiakkaiden kanssa aloitettiin haastattelulla ja sen jälkeen on tehty kuntotestit, jotta lähtötilanne tulee kartoitettua. Parille harjoitusasiakkaalle olen jo laatinut kokonaisvaltaiset kunto-ohjelmat: lihaskunto-, kestävyyskunto- ja liikkuvuusharjoitukset, nousujohteisen viikko-ohjelman 8 viikon ajalle. Toiset pari myöhemmin aloittavaa on vielä edessä. Sitten on seuraavat viikot tiedossa treenien ohjaamista heille kaikillä näillä osa-alueilla. Todella mielenkiintoista havainnoida myös harjoitusasiakkaiden fysiikkaa ja huomata heilläkin pieniä toiminnallisia ongelmia. Näistä omista rangan ja lapatuen haasteista on hyötyä tässä hommassa asiakkaiden kanssa.

Kannattaa myös tsekata Tähtikunnon uudistuneet sivut, ylinnä oikealla sivupalkissa. ->
Tässä on joutunut opettelemaan vähän koodaustakin, kun sain tehtäväksi päivittää sivuja. Pohja on sama kuin on ollut aiemminkin, sisältöä olen muokannut. Jep. I mean business! Että ajalle on ollut käyttöä viime viikkoina ja lepo enemmän kuin tarpeen.

Tarina ei suinkaan pääty siis tähän....

Tough times never last,
but tough people do.
- Dr. Robert Schuller

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti