tiistai 15. heinäkuuta 2014

Kokonaisvaltaista kehitystä

 
 
 
Treenit sujuu ihan mukavasti. Tänään oli rintapäivä. Vinopenkissä taisi tulla uusi ennätys. :) Ei paljon, mutta kuitenkin. Tahtoo nuo rintalihakset edistyä vähän heikonlaisesti, vaan eipä ne nyt tärkeysjärjestyksessä ihan kärkipäässä olekaan. Pitkästä aikaa tein käsipainoilla myös penkkipunnerrusta. Huomaa, ettei sitä ole vähään aikaan tehnyt. Olen saanut itsekin joskus ylös ne suurimmat painot, joilla tänään tein, mutta nytpä en saanut. Piti poikien tulla auttamaan ja antamaan mulle ne suorille käsille, kun en itse saanut vipattua niitä ylös. :D
 
 

 
Treenien ohella tosiaan aiheeseen liittyvää opiskelua. Noh, vaikeakos tuo on arvata, että kuntosalivalmentajan lisenssiä tässä tavoitellaan - noin ensin, PT heti sen perään. Olen täällä vääntänyt urakalla erilaisia saliohjelmia: kiinteytyjälle, lihasta kasvattavalle, aloittelijalle ja vähän edistyneemmälle, 1-jakoista, 2-jakoista ja 3-jakoista... Nyt sitten tiivis jakso saliohjauksen harjoittelua. Kyseiset ohjelmat pitää ohjata myös. Ensimmäisestä ohjauksesta on jo selvitty hengissä. Sekä itse, että ohjattava. :D Ihan hassua, että jännitti tuo ohjaus, vaikka kyseessä oli kaveri, eikä salitreenaaminen ole mitenkään vierasta... Mutta onhan se, kun pitää tietyn kaavan mukaan mennä, muistaa sanoa kaikki tietyt asiat ja toisaalta saada treeni menemään perille ja osata toisen ihmisen fysiikasta lukea, mitä hän mahdollisesti tekee väärin ja korjata suoritusta.
 
Huomenna ohjaukset taas jatkuu. Näyttökoe on sitten 1,5 viikon päästä.... hui. Silloin sen pitää jo sujua. Mulle arvotaan joku liike ohjattavaksi. Jotkin liikkeet on itsellekin hankalia. Esim. etukyykky. En ole sitä koskaan tangolla tehnyt, enkä meinaa saada tankoa pysymään olkapäiden päällä. Täytyy skarpata, jos se sattuu mulle näyttökokeeseen...
 
Tosin tuonkin avulla opin enemmän omasta fysiikasta - taas kerran. Tämä on niin mielenkiintoista, kun oppii tulkitsemaan asioita! Vaikka jumppasin lantion jälkeen myös olkapäätä, se on edelleen liian edessä, siis väärässä asennossa. Ulkokiertäjät on edelleen liian heikkoja. Siitä johtuen juuri, en saa kyynärpäätä riittävän ylös, jotta tuo tanko pysyisi tuossa etukyykyssä. Kun käännän olkapäätä ulkokiertoon, oikealle paikalle ja sitten nostan ne eteen - kyynärpää nousee lähes 10 senttiä ylemmäs ja tanko pysyy ylhäällä. Mitä taas tästä opimme? Mulle lisää ulkokiertäjien vahvistusta, jotta saa olkapään oikeaan asentoon.
 
Näyttöpäätetyössä olkapäät on yleensä liian edessä: selkäpuolella takaolka ja ulkokiertäjät venyy ja heikkenee. Etupuolella rintalihas, etuolka, sisäkiertäjät kiristyy. Lopputuloksena olkapää on liian edessä. Tämä on hirveän yleistä. Nyt kun asiaan kiinnittää huomiota, joka puolella näkee ihmisiä, joilla olkapäät työntyy eteen.
 
Itselläkin lopulta tämä johti vuosi sitten ahtaumaan. Eli olkaluun alle kiinnittyvien lihasten jänteet olivat jatkuvasti puristuksissa ja lopulta ärtyivät ja kipeytyivät. Kättä ei voinut nostaa ilman kipua. Parin kuukauden kuntouttavalla jumpalla ahtauma parani. Samalla tajusin, että ulkokiertäjien lisäksi koko lapatuki pettää oikealla puolella. Mm. siitä syystä mun penkkitulos on aina ollut huono. Oikea olka on vaan aina pettänyt ennen kuin olen saanut tehtyä sarjaa loppuun asti rintalihaksen kannalta. Toinen pää tangosta ei vain ole enää noussut. Oikea käsi on aina laahannut alempana nostossa. Ei enää. Mutta edelleenkään olka ei ole aivan oikeassa asennossa, joten jumppa jatkukoon. :)
 
En tiedä, miten tämä voikin olla näin mielenkiintoista oppia kehon toiminnasta ja syy-yhteyksistä. Se on eräs syy näille opinnoille. Haluan tietää enemmän! PALJON ENEMMÄN! Mielenkiintoista tajuta, että kaikenlaiset valuviat ovat korjattavissa oikealla treenaamisella. Toisaalta taas on hyvä oppia, mitä arjessa voi tehdä, jotta ei aiheuta niitä vikoja turhaan itselleen. Jotta keho voisi kokonaisvaltaisesti hyvin. Siitä olen ensisijaisesti kiinnostunut. Kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja sitä kautta itsensä kehittämisestä. Toki ei voi kieltää, että sitä kautta käy tie myös entistä parempaan ja optimaalisempaan lihasten kasvatukseen. Kaikenlaiset kieroudet, epätasapaino lihasvoimassa, kireydessä ja vaikeudet koordinaatiossa sekä kehon hallinnassa haittaavat täysipainoista treenaamista - esimerkkinä mun penkkaaminen ja lantion kierouden takia ennen myös selkä. Ei mennyt oikein perille sinnekään treeni. Nyt on tuntuma ihan jotain muuta! :)
 
Pieniä vikoja korjaamalla ja syviä lihaksia vahvistamalla pinnallisten suurten lihasten treenaaminen ja tuntuma niihinkin on parantunut huimasti. Niin se vaan on. Keho toimii kokonaisuutena. Heikoin lenkki on juurikin se kohta, joka jarruttaa kehitystä.
 
Keep mooving!
 

Iltalukemista
 
 
 
Emme lakkaa liikkumasta siksi, että vanhenemme,
vaan vanhenemme siksi, että lakkaamme liikkumasta.
- Tahko Pihkala

2 kommenttia:

  1. voi että, jos tarvitset ikinä harjoitusasiakasta niin PICK ME, PICK MEEEE! :D

    VastaaPoista
  2. Voi, kiitos luottamuksesta. :)
    PT-kurssilla on kyllä harjoitusasiakas, mutta se on jo sovittu yhden kaverin kanssa. Saliohjauksiinkin on tulijoita jonoksi asti. Tähän tää mun kesäloma sitten meneekin. :D

    VastaaPoista