lauantai 1. helmikuuta 2014

Tankilla taas....

 
Muutama otos viikolta... pikkaisen plituska on taas ollut ulkomuoto ja olo... tankki on ollut tyhjä taas elikäs lihasten hiilarivarastot melko vähissä. Kalorit on kuluneet elimistön toimintoihin, lihasten varastot täytetään sillä mitä jääpi... Sen seurauksena nesteitäkin on niissä vähemmän (hiilari sitoo nestettä), jolloin lihakset näyttävät littanilta ja pieniltä, paineet puuttuvat. Olo on sen mukainen. Pieni. Treeneihinkin se saattaa vaikuttaa, sillä paineettomilla lihaksilla, joissa ei ole kovin suuria energiavarastoja, treeni voi kulkea heikommin. Siksipä myös tankkaus on tärkeää jahka rasvanpoltto on saatu sellaiselle tasolle, että se jatkuu tankkailusta huolimatta. Liian innokkaalla ja vääränlaisella tankkailulla rasvanpoltto saattaa loppua/vaikeutua ja dieetti mennä pipariksi. Ei etene. Sopiva rytmi ja takkauksen määrä pitää etsiä ja suhteuttaa aineenvaihduntaan. Tämä on taas niitä asioita, joihin valmentajalta saa suuntaa, mutta vasta kokeilemalla selviää se itselle sopiva systeemi. Yhteistyötä valmentajan kanssa. :)

Itse alan tankkailla suhteellisen aikaisin ja suurilla määrillä. Mun on turha niistä sen enempää avautua, sillä mun aineenvaihdunta poikkeaa paljon siitä, mitä naisilla yleensä on. Mun systeemi ei sovi suurimmalle osaa naisista. Miehille se voisi sopia. ;D Puhtia tulee paljon lisää tankkauksen jälkeisiin treenipäiviin ja johan on lihaksetkin täydemmän näköiset ja pumppi valtava. Aina se myös kohentaa mielialaa, sillä lituskana saattaa päähän hiipiä se ajatus, että nyt menee metsään, kaikki lihakset on kadonneet! Vaan ei, selitys on edellä. Päänuppi täytyy vaan pitää kurissa ja uskoa tekemisiinsä ja valmentajalta saatuihin ohjeisiin. Sitä vartenhan se kisatankkauskin on, että täytetään ne lihasten hiilarivarastot ja saadaan sitä pyöreyttä ja painetta. :)

Ei ole jostain syystä tällä dieetillä tullut otettua edes kuntokuvia... dieetti on mennyt niin omalla painollaan ja mukavasti edennyt, etten ole pahemmin kuvia räpsinyt, edes treeneissä. Olen vain tahkonnut menemään sen kummemmin analysoimatta. Pitäisi varmaan nyt käydä rapsaisemässä. :) Palautetta on alkanut tulla sieltä sun täältä, että kovasti olen kiristynyt ja paljon kireämmässä kunnossa jalatkin kuin aiempina vuosina tähän aikaan. Mahtavaa! Oikein on tehty asioita. :)


 
Pitkähihaiset treenipaidat on kuitenkin otettu taas käyttöön, kun ei omat lämmöt ole enää riittäneet pitämään lämpimänä sarjojen välillä ja nyt mä olen kuin pyjamabileistä karannut... Eilen tosin olin epähuomiossa napannut kaapista mukaan jonkun teknisen aluspaidan.... :D Mutta eipä se tainnut liiaksi ihmetystä salilla herättää. Dieetillä tosiaan tarvii enemmän vaatetta päälle. Alkaa normaalisti ihan mukavan lämmin sali tuntua viileältä, jopa niin viileältä, että alkaa kurkku tulla kipeäksi ja sehän ei ole hyvä. Hukkalämpöä, kun ei miinukaloreilla oikein ole...  energiat menee tärkeämpiin toimintoihin. Pitää siis lisätä vaatetta treeneihin. Pitkähihainen on paras. Hupparikin periaatteessa ajaa saman asian, mutta ainakin mä lämpenen sarjan aikana liikaa... en tykkää läkähtyä. Sitä pitää sitten ottaa pois sarjan ajaksi ja kiskoa takaisin päälle tauon ajaksi. No joo, tämmöstä (kiinnostavaa). :)
 
 
Hiukan on lituskaa, ei paineita lihaksissa...



Fiilikset on aivan niin kohdillaan. Treeni kulkee dieettiin nähden hyvin, samoilla treenipainoilla mennään edelleen kuin offillakin, eli rautaa ei ole tarvinnut vähentää. Hyvä, hyvä! Voimat on säilyneet. Kiitos runsaiden kalorimäärien.

Tänään on siis tankkauspäivä jälleen! :D Naatiskelua... Aamupalaksi napaan hujahti neljä tuhtia leipäpalaa, kolme riisipiirakkaa ja kaksi banaania. Eikä tehnyt edes tiukkaa. Vielä jäi tilaa... kalorioita tässä vaiheessa jo sellaiset lähes 850... se oli siis vasta aamupala. Vielä on jäljellä välipala, lounas, toinen välipala, päivällinen ja iltapala.... päivän päätteeksi kalorisumma on arvatenkin ihan kohtuullisen korkeissa lukemissa taas ja treenit kulkee taas ensi viikolla ihan eri tavalla. :)

Nyt on kisoihin ilmoittautuminenkin päättynyt. Masters +35-v sarjaan on ilmoittautunut 16 osallistujaa. Varmaankin siitä pari putoaa pois ennen huhtikuuta. Aina se joltain jää se matka kesken, syystä tai toisesta. Sairastumiset on ikäviä tai sitten kunto vaan ei ehdi riittävän hyväksi. Vielä on aikaa 2,5 kuukautta. Ei muuta kuin ruuan ja raudan kimppuun! Hyviä treenejä sinullekin! :)


Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough; we must do.
- Goethe


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti