keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Rankapäivitystä

 
 
Tänään treenailin rintaa pitkästä aikaa Töölö Gymillä. Niin pitkästä, että meinasin vahingossa päätyä miesten pukkariin, kun olin kääntymässä käytävältä yhtä kulmaa liian aikaisin. Vastaanottotiskiltä huudeltiin kyllä heti, että "Ei vielä siitä, eteen päin"... :D (Pahus! huomasivat...) ;)
Siellä on kyllä vipstaakia joka lähtöön. Tekisi mieli käydä siellä useamminkin.
 
Lantio on saatu nyt suoristettua ja todella hyvään kuntoon! Kolme kuukautta kesti saada kierous kokonaan oikaistua. Notko korjaantui helpommin, kuin vinous. Notkon nopeassa korjaantumisessa taisi olla osansa hyväkuntoisilla syvillä lihaksilla, jotka omaksuivat uuden ryhdin muutamassa päivässä. Vinous taas vaati enemmän aikaa. Kireydet piti saada pois ja SI-nivelet auki ja pysymään auki. Venyttelyä, venyttelyä. SI-niveltä voi avata mm. siten, että selällään maatessa rinnan päällä koukussa olevaa polvea puskee poispäin ja kädellä samalla pitää vastaan. 
 
Olen sellainen, että haluan oppia enemmän omasta kehostani, haluan tietää, mistä mikäkin johtuu, kuuntelemaan sen viestejä jne. Siksi moni postauskin sisältää tällaista pohdintaa - toivottavasti ei pitkästytä teitä. :) Minulle body fitness on ollut ennen kaikkea matka, jonka varrella olen oppinut itsestäni aivan valtavasti. Olen tullut niin paljon tietoisemmaksi kaikesta, mitä omassa kropassa tapahtuu. Tutkailen ja tunnustelen, pohdin ja selvitän. :)
 
Sitkeys palkitaan. Nyt on SI-nivelet olleet auki ja lantio suorassa. Tuloksena oireeton alaselkä, kunnon tuki treeniliikkeissä. Huh. Oikein hirvittää, kun ajattelen, millaisessa asennossa se on raskaissa jalkaliikkeissäkin ollut. Ja mikä parasta: alaselkä ei ollenkaan enää kipeydy jalkatreeneistä!  Jatkuva kireys on poissa.  :)
 
Lisäksi venähdin sen 2 senttiä, joka rangassa oli mutkaa. Minulla tuo nyt oli vielä melko lievä, jaloissa vaikutti olevan vain 1,2 cm pituuseroa, joka nyt siis on tiessään. Ennen mulla oli pakottava tarve istuessa laittaa toinen jalka (vasen) toisen päälle ristiin. Oli vaan pakko. Aina sitä toitotettiin työpaikan ergonomiatarkastuksissa, että pitäisi istua molemmat jalat maassa. Yritin varmaan vuosia muuttaa tapaa, mutta parissa minuutissa huomaamatta jalat oli taas ristissä. Lantio oli ollut kierossa koko elämän ja symmetrinen asento ei vaan tuntunut miellyttävältä. Autoa ajaessa taas, kun jalkoja ei voi ristiä, kenotin ylävartalolla aina oikealle nojaillessani käsinojaan. Nyt istun vaikka koko työpäivän molemmat jalat maassa, eikä tule edes mieleenkään laittaa jalkoja ristiin. Seisoin myös mieluusti paino molemmilla jaloilla, enkä lonkkalevossa. Samoin huomasin pari päivää sitten, että auton ratissakaan en enää kenota. Olen symmetrisöitynyt :D Ja olo on ihan mahtava.
 
Painopiste jalkapohjissa muuttui myös oikeaksi eli ulommas. Nilkat pysyvät tukevasti oikeassa asennossa, eivätkä anna periksi. Löysät nilkat korjaantuivat samalla. Nyt on siis pienempi riski myös säären rasitusvammoille, kuten penikalle tai akillestendiitille, joita mulla on juoksusta seurannut väärän jalkaterien asennon vuoksi. Mahtaisiko polvikaan olla rikki, jos asento olisi ollut oikea? Enkäpä ei... Juoksu on nyt kuitenkin polven takia poissa kuvioista. :( Viallista kierukkaa kun ei jumpalla korjata. Jospa sillä nyt pärjäisi...
 
Kisasääntöihin on muuten taas tullut muutoksia. Ensi keväänä koemielessä body fitness masterseihin otetaan ikäsarjat. +35 ja +45. Jos osallistujia riittää, niin sarjat jäävät pysyväksi. Saas nähdä. Nousemaan päinhän tuo kiinnostus on. Toivottavasti edelleen kuitenkin saadaan kunnon kisa pystyyn.
 
Tällaista tällä kertaa. :)
 
 

2 kommenttia:

  1. Anonyymi10/13/2013

    hei, millaista kehonhuoltoa olet tehnyt selälle, lonkalle jne. itselläni myös olisi tarve saada kireydet pois ja selkä, hartia, niska jne kuntoon, mutta en oikein tiedä mistä aloittaa.....ehkä hierojalta. istun muuten myös aina jalat ristissä, vaikka kuinka laitan jalat vierekkäin kohti lattiaa, huomaan jonkin ajan kuluttua taas olevani jalat ristissä.
    roppa jumittaa kyllä meikäläisellä pahasti.....mistä suosittelet aloitettavan?

    VastaaPoista
  2. Hei!

    Aika monet vaivat johtunevat usein kierosta lantiosta. Sen suoristamisesta kannattaa varmaan aloittaa. Alla olevilla sivuilla on lisätietoa ja ohjeita. :)

    http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=11
    http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=100
    http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8

    VastaaPoista