lauantai 28. syyskuuta 2013

Placebon voima



Lauantai-iltaa! Tällainen peikko kurkki salin peilistä tänään :)

Makean tuntuinen selkätreeni viikonlopun ratoksi. Eiköhän tuo selkä levinnyt ja paksuutunut taas pari senttiä. Ainakin positiivinen ajattelu kannattaa. Alkuviikosta yritti jokin flunssa iskeä, mutta en tälläkään kertaa suostunut sairastumaan. En ole sen jälkeen sairastellut, kun otin käyttöön positiivisen ajattelun. Sen sijaan, että päästäisin päähän ajatuksen; "Voi ei! Tulen kipeäksi...", ajattelen, että "Ei se minuun pysty". Toki avustan elimistöä vitamiinisatsilla sekä levolla. Siltikin myönteisellä ajattelulla on oikeasti valtava voima.

Joku voisi sanoa, että huuhaata... Mutta kun sen on itse kokenut, on siihen pakko uskoa. Ja kun asiaa ajattelee loogisesti, se on täysin uskottavaa. Keho pyrkii aina korjaamaan itsensä. Haavat paranevat, samoin suurin osa taudeista. Hermosto reagoi myönteisiin ja kielteisiin tunteisiin.Hermosto myös säätelee kehon toimintoja, kuten hormonien eritystä. Niillä taas on suuri merkitys mm. vastustuskykyyn.

Autonomiseen hermostoon kuuluvat sympaattinen ja parasympaattinen hermosto. Sympaattisen hermoston toiminta on vilkasta stressissä sekä fyysisessä rasituksessa. Sen toiminnan ansiosta elimistön fyysinen suorituskyky kasvaa: mm. syke nousee, lihasten verenkierto paranee ja ruoansulatuselimistön verenkierto heikkenee, verenpainetta nostavan kortisonin tuotanto kasvaa. Parasympaattinen hermosto vaikuttaa päinvastoin. Sen tehtävä on mm. rauhoittaa ja tasapainottaa elimistöä. Se toimiikin erityisesti yöllä nukkuessa. Noin pääpiirteittäin siis. Toki molempia tarvitaan kaiken aikaa moniin tehtäviin. Yleensä ne toimivatkin tasapainossa keskenään, mutta esimerkiksi stressitilanteessa tasapaino voi järkkyä. Vaikutuksena voi olla toiminnallisia oireita niihin elimiin, joita ne säätelevät. Huolestuneisuus, pelko sekä negatiiviset ajatukset lisäävät elimistön stressitilaa ja siten aktivoivat sympaattista hermostoa parasympaattisen toiminnan heikentyessä. Seurauksena on unen laadun tai määrän heikkenemistä, palautuminen ja rentoutuminen vähenee. Stressihormonien suuri määrä elimistössä lamaannuttaa immuunijärjestelmän toimintaa.... ja tauti iskee. Positiivisella ajattelulla siis on tarkoitus vähentää elimistön stressiä ja sitä kautta parantaa vastustuskykyä. Tokikaan stressioireiden ei tarvitse noin näkyviä olla ennen kuin niillä on vaikutusta. Ihmiset ovat myös erilaisia ja yksilöllisiä, toiset herkempiä kuin toiset.

Positiiviset ajatukset toimivat tässä tapauksessa siis placebolääkkeen tavoin. Onhan olemassa monia lääketieteellisiä tutkimuksia, jotka perustuvat tähän placebovaikutukseen. Sairaalle on annettu todellisuudessa esim. kalsium-tabletti, mutta sanottu, että se on uusi ihmelääke. Kun ihmismieli tämän vakaasti uskoo, sillä on ollut parantava vaikutus. Aivoissa on todettu esim. samanlaista dopamiinitasojen nousua, kuin todellisen lääkkeen vaikutuksesta. Hermostolla on siis suuri vaikutus elimistöön erittyviin hormoneihin. Ja positiivisilla ajatuksilla tai rentoutuksella, meditoimalla jne. voi vaikuttaa hermostoon, pyrkiä aktivoimaan parasympaattista hermostoa stressitilassa. Elimistö pyrkii tasapainotilaan, jos sille antaa mahdollisuuden. Ei siis tarvita välttämättä ihmelääkettä johon uskoa, vaan ylipäätään positiivisia ajatuksia ja uskoa onnistumiseen. Placebovaikutuksen voi tuottaa siis itse.

Positiivisilla ajatuksilla on vastaavasti vaikutusta kaikkeen muuhunkin. Niillä voi vaikuttaa itseluottamukseen, onnistumiseen vaikeassa tehtävässä, henkiseen hyvinvointiin. Jos usein sanotaan, että olet sitä mitä syöt, voidaan myös sanoa: olet sitä mitä ajattelet.

Edit.
Tajusin juuri, että edellisessä postauksessa mainitsemani asia kovasta treenistä stressin keskellä perustuu juurikin tähän. Jos työssä on stressiä, ei todellakaan auta jäädä sohvalle makaamaan sekä sänkyyn unettomana pyörimään, miettimään murheita ja antaa sympaattisen hermoston jyllätä. Kunnon rankka fyysinen treeni kuluttaa energiat ja uni tulee väkisin... ja parasympaattinen hermosto vallalle. Jin ja jiang. Tasapaino on saavutettu ja elimistö jaksaa, pysyy terveenä ja sietää stressiä paremmin. Itse koettu. Toimii! :)


A positive attitude causes a chain reaction of positive thoughts, events and outcomes. It is a catalyst and it sparks extraordinary results.
-Wade Boggs

1 kommentti:

  1. Kyllä, tämä on varmasti niin totta! Tuohon mäkin uskon!

    VastaaPoista