sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Keho työvälineenä

Arki on ollut taas aika pyöritystä. Mulla ei koskaan ole ollut vapaa-ajan ongelmia, muutoin kuin että aika ei millään riitä kaikkeen, mitä haluaisi tehdä. Aloitan jotain kivaa harrastusta, mutta joudun sen kohta jättämään, kun ei vaan ehdi. Sali on nyt ollut ihan ykkössijalla, siitä ei tingitä. Lihashuolto ja ranganhuolto vievät nekin runsaasti aikaa. Teen kaiken tämän ehdoilla, panostan kaikkeni tähän. Haluan olla taas paljon parempi ensi keväänä lavalla. Se tietää valtavasti töitä. Jos edellisen kerran sain tahkottua kisakuntoon parisen kiloa lihasta, pitää nyt saada vähintään saman verran. Pahoitteluni siis, jos en kirjoittele mielestänne riittävän usein. :) Koska arki on kovin samanlaista aina tuntuu, ettei aina ole mitään ihmeellistä kirjoitettavaakaan. Palautetta, mielipiteitä ja kommentteja otan mielelläni vastaan. Kovasti täällä paiskitaan töitä kaiken aikaa. Lepopäivinä on paljon aktiivista palauttelua, pelkkää sohvalla lötköttelyä nekään eivät ole. Työtä on paljon!

Ihmisillä on kovin erilaiset lähtökohdat ja edellytykset tähän lajiin. Kaikilla on varmasti omat haasteensa pärjäämisessä. Kaikille laji ei sovi ensinkään. Tämä vaatii pitkäjänteisyyttä, henkistä tasapainoa, sisua, oman kehonsa tuntemusta, hyviä geenejä, valmiksi riittävän kehityskelpoisen rungon ja työtä, työtä, työtä.... Yksi asia, mikä sanelee lihasmassan hankintaa ja dieetin helppoutta, on kehotyyppi. Vaikka rajat eivät olekaan selvät eikä oma keho välttämättä kuulu selkeästi vain yhteen tyyppiin, antaa se varmasti jotain suuntaa lajin haasteista. Tämä on joka tapauksessa ominaisuus, johon ei voi vaikuttaa.

1. Ektomorfi

Ektomorfi on hoikka ja ennemminkin jäntevä kuin lihaksikas. Lantio ja hartiat ovat kapeat. Lihasmassan hankinta on työn takana. Ektomorfi on notkea. Aineenvaihdunta on yleensä nopea, jolloin rasvaa ei kerry helposti. Rasvan polttaminen on helppoa. Luontaisesti ektomorfi on parhaimmillaan kestävyyslajeissa.

2. Endomorfi

Endomorfi on pyöreä ja rasvaa kertyy muita tyyppejä herkemmin. Endomorfi lihoo siis helposti ja rasvan polttaminen on hankalaa. Lihasmassa kerääminen on kohtalaisen helppoa. Myös notkeuden lisääminen on kohtuullisen helppoa. Heikkoutena on hidas aineenvaihdunta.

3. Mesomorfi

Mesomorfilla on luontaisesti paljon lihasmassaa ja sitä on helppo lisätä. Rasvaa keritty kuitenkin myös helposti, mutta toisaalta sitä on helppo polttaa. Mesomorfilla on huono lihasten venyvyys, mikä altistaa loukkaantumisille ja rasitusvammoille.


Itse olen selvimmin ektomorfi. Vauvanakin oli ruipelo, ei ollenkaan sellaista tyypillistä vauvarasvaa. Söin PALJON, mutta ruipelona pysyin. Rasvaa alkoi tulla hiukan vasta murrosiän hormonaalisten muutosten jälkeen ja sekin tuppaa kertymään reisi-pakaraosastolle, kovin epätasapainoisesti. Dieetillä on vaikea päästä hyvään tasapainoon rasvan suhteen. Lihasta ei todellakaan tule mulle helposti. Joudun tekemään paljon töitä sen eteen. Silti olen saanut omista epäilyistäni huolimatta huomata, että kyllä sitä on mahdollista minunkin hankkia. Omaa kehoaan pystyy muokkaamaan, jos siihen tosissaan panostaa. Paljon se vaatii, mutta on todella palkitsevaa huomata oman kovan työn tulokset. Pari kiloa lihasta lisää kisakuntoon on paljon. Sen takana on tinkimätöntä ja väsymätöntä työtä päivästä toiseen. Mulle oikeastaan offilla tehtävä työ onkin lajin kannalta se haasteellisempi osuus. Onneksi sentään silloin saa syödä kunnolla. Dieetti onkin sitten kohtalaisen helppoa, kun kertynyt rasva palaa suhteellisen kiltisti. Dieettiä ei tarvitse vetää tiukaksi, vaan voimia riittää loppuun asti. Tasapainon saaminen kroppaan on sitten oma juttunsa. Se, että alakropasta lähtee riittävästi rasvaa ennen kuin yläkroppa näyttää kovin pieneltä, on haaste. Dieettien myötä tilanne kuitenkin hiljalleen tasoittuu.

Haasteita riittää varmasti jokaisella. Päätä ja asennetta tarvitaan niiden voittamiseen. Voidaan tarvita vuosien ja taas vuosien yhtäjaksoinen kova työ ennen kuin on mahdollista menestyä. Se on niin monesta asiasta kiinni, vastoinkäymiset eivät saa lannistaa. Matka on kivinen, mutta sen on jatkuttava. Kaiken aikaa on pidettävä kuitenkin itsestään ja terveydestään - sekä henkisestä että fyysisestä - huoli. Ajatus ei saa sumentua ja voitto mennä terveyden edelle. Terveyttäni en suostu pistämään vaakakuppiin tavoitteeni saavuttamiseksi. Jos kropastaan haluaa saada kaiken irti, sitä on osattava kuunnella ja on edettävä sen ehdoilla. Tämän lajin myötä kehontuntemukseni on parantunut huimasti. Miten paljon sitä voikaan itsestään oppia! Kaikki uusi oppi on pitkä harppaus eteen päin. Oppien hyödyntäminen vie lähemmäs tavoitteiden saavuttamista. Tämän lajin harrastus ei pitäisi olla vain konemaista suoritusta annettujen ohjeiden mukaan. Kun työvälineenä on oma keho, SINÄ olet paras asiantuntija, miten sitä tulisi käyttää.

 
 
Bodybuilding is much like any other sport. To be successful, you must dedicate yourself 100% to your training, diet and mental approach.
- Arnold Schwarzenegger


 

7 kommenttia:

  1. Anonyymi9/15/2013

    Heippa Maarit, tohon lisäisin vielä sen, että kilpailija/ihminen ei yleensä ole oman kehonsa paras asiantuntija varsinkaan dieetillä, sillä oma silmä ja pää kertoo usein aivan muuta mitä oikeasti on ja näyttää...siksi kannattaa hankkia joku asiantuntija mukaan matkalle/dieetille!!
    tämä asia on usein koettu ja nähty....tosi usein!
    Tsemppiä Maaritille ja nähdään....
    t.master

    VastaaPoista
  2. Mä kanssa asettaisin itseni tuohon ektomorfi kategoriaan ehdottomasti. Duunia duunia duunia ja vähän lisää duunia, niin pikkasen näkyy jo pattiakin :D On tää yhden sortin harrastus, välillä ihan naurattaa :D mut kyllä, palkitsevaa ennen kaikkea kun näkee omassa kropassaan ne muutokset mitä on kovalla työllä aikaan saanut :) Sopii mulle. Henkisestä tasapainosta en tiedä ;) heh.

    VastaaPoista
  3. Juu, totta master ;) Ihan sitä en tarkoittanutkaan, että itse säheltäen paras tulee. Kyllä valmentaja on ehdottomasti syytä olla ja häntä kuunneltava. Mutta omista tuntemuksista on nimenomaan hyvä keskustella asiantuntijan kanssa. Sillä päästään parhaaseen tulokseen. Hyvä ei ole se, että tekee vaan hiljaa kuten käsketään, vaikka itsestä tuntuisi pahalta. Tämä oli pointtini. :) Ja totta, että dieetillä oma ajatus ei ehkä kulje enää sitä tuttua, järkeävää ja kaiken objektiivisesti näkevää polkua. Valmentajan tuki on ehdottoman tärkeää. SUURI kiitos siitä siis sinulle! :)

    Moi Päivi. Niinpä. Niin palkitsevaa viimein nähdä sitä koko ikänsä kaipaamaa lihasta yläkropassa! :D

    VastaaPoista
  4. Anonyymi9/15/2013

    Hei, millainen tuo masters kisa on, kyselee tietämätön aloittelija ;) millainen pitää olla, miten se eroo body ja bikini fitnessistä?
    Nyt oli juuri MM kisat, eikö niihin voi osallistuu olenkaan masters voittaja?
    T. hassu aloittelija :)

    VastaaPoista
  5. Masters -sarja on ihan sama body fitness -laji, mutta siihen voi osallistua vasta sinä vuonna, kun täyttää 35. Samanlainen urheilullinen ja sopivan lihaksikas, mutta naisellinen. Masters-sarja on vain kerran vuodessa, keväisin. Kansainvälisiin kisoihin laitetaan juuri kisanneita ja siten kisakunnossa olevia. Keväällä on EM-kisat. Sinne voi päästä, jos tuomaristo katsoo, että on mahdollisuuksia pärjätä. Syksyllä on PM- ja MM-kisat ja sinne pääsee siis syksyn kisoista. Itse en tämän vuoden keväällä tosiaan saanut paikkaa EM-kisoihin. Vielä tarvitsee lisää massaa yläkroppaan ja siten parempaa tasapainoa lihasten ja rasvan suhteen. Hiukan on vielä alakroppapainotteisia molemmat.

    VastaaPoista
  6. Täällähän nämä on ihan virallisesti, body fitnessin ja bikinin säännöt, kriteerit ja sarjat: :)

    http://www.ifbb.fi/?page_id=247

    http://www.ifbb.fi/?page_id=250

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kommenttiin ei näköjään tule linkkiä, mutta kopio tuo selaimen osoitekenttään. :)

      Poista