lauantai 17. marraskuuta 2012

Lupsakkaa lauantaita!

Mukavaa, että taas on ilmaantunut uusia lukijoita! Tervetuloa! :)

Se olisi lepopäivä. Aamu alkoi kevyellä juoksulenkillä eli aktiivista palauttelua. Lihaksiin veri kiertämään ja vielä jäljellä olevat kuona-aineet tehokkaammin pois lihaksista. Parempi vaihtoehto siis kuin sohvalla makoilu. Testasin samalla uusimmassa Body-lehdessä ollutta ohjetta syvähengityksestä. Muutaman kerran keuhkot ihan täyteen kunnolla pallealla hengittäen ja sitten ihan typötyhjiksi niin, että meinaa pakahtua ja taas täyteen. Keuhkon perukoilla majailevat hiilidioksiditkin tuli tyhjennettyä tehokkaasti ja otettua tilalle hapekasta ilmaa. Eihän sieltä tosiaan normaalissa hengityksessä kaikki ulos tule. Kyllä sillä tuntui olevan jonkinlainen vaikutus. Ainakin tuli todella hyvä olo ja aivan kuin olisi lenkki kulkenut hiukan kevyemmin... en mene vannomaan, mutta tunne oli hyvä. :)



Alkaa olla yksi viikko dieettiä takana. Eipä sitä vielä osaa dieetiksi sanoa muutoin kuin pienen nälän ja treenien osalta. Kaloreita pudotettiin aika varovasti. Mitä niitä turhaan heti kovin alas pudottamaan, varsinkaan kun poltettavaa rasvaa ei ole ihan hirveästi. Silti nälkä tuli heti kuvioihin. Paino tosin ei ole vielä ehtinyt mukaan. Yleensä se ei juuri kahta päivää samassa lukemassa pysy, vaan heittelee puolin ja toisin. Nyt se on ollut koko viikon täsmälleen samassa lukemassa. Yleensä se enteilee suurempaa pudotusta - jokin aamu se on hujahtanut reilummin alas päin. Mutta saapas nähdä. Viime dieetillä lähti ensimmäisella viikolla 1.5 kiloa, mutta silloinpa olinkin juuri ennen dieettiä hankkinut mässäilemällä ylimääräistä höttöä, joka sitten toki heti lähti. Nyt en mitään viimehetken herkuttelua tehnyt. Dieetti alkoi silloin myös tiukemmin. Mutta varsinainen punnituspäivä onkin vasta maanantai-aamuna, joten odotellaan sinne asti. Jotain joka tapauksessa tapahtuu, kun paino noin pysyy paikallaan.

Toissapäivänä oli jaloille ensimmäinen maitohappotreeni sitten kevään... voi luoja, kun olin jo unohtanut, millaista se on! En pystynyt laittamaan samoja painoja kuin keväällä, vaan paljon vähemmän. Näköjään on taas maitohaponsietokyky heikentynyt, kun ei ole sellaisia treenejä tehnyt. Tuleehan sitä tavallisissa kovissakin treeneissä toki maitohappoja lihakseen, mutta ei samalla tavalla, kuin maitohappotreeneissä. Tavallisesti lihas väsyy ennen valtavaa määrää maitohappoja, kuin toistomäärä on siellä 8-12 ja paino sen mukaan, ettei enempää toistoja jaksa edes tehdä. Maitohappotreeneissä liike tehdään sen verran kevyemmällä painolla, että jaksaa tehdä suuremman toistomäärän (15-20). Liikettä siis jatketaan niin kauan, että maitohappoja ehtii kertyä paljon - sen taas tietää poltteesta. Eikä liike alkavaan poltteeseen suinkaan lopu, vaan hampaat irvessä vielä jatketaan. Nannaa! Jalat on aika makaronia treenin puolivälissä jo. Vaikutuksiltaan tuo vastannee intervalleja, joissa myös ehtii kertyä maitohappoja reilusti.

No, onhan ne liikkeetkin osin kyllä hieman erilaisia, kuin lihasta kasvattavat liikkeet, ei ole tullut niitä tehtyä siksikään. Eiköhän niitä painoja voine kohta lisätä... Voi sitä puuskutusta! Ihan muutaman katseen taas keräsin salilla ja pakkohan sitä oli ihmisten myös naureskella ja kommentoida, kun koetin notkuvilla spageteilla kävellä ja ähisin viimeisten toistojen kanssa naama irvessä. Silti jostain syystä edelleen saan itsestäni enemmän irti maitohappotreeneissä. Pystyn piiskaamaan niistä kovemmat treenit kuin tavallisista. Ja jopa jostain perverssistä syystä nautin niistä (ah sitä poltetta!). ;D

Enemmän pohdiskelua maitohapoista löytyy näissä kynäilyissä:

Motivaatiota anaerobiseen harjoitteluun OSA 1

Motivaatiota anaerobiseen harjoitteluun OSA 2




Tänään on vielä luvassa lisää aktiivista palauttelua venyttelyn merkeissä.
 
Rentouttavaa viikonloppua!

6 kommenttia:

  1. Moips!

    Toisesta blogista eksyin/löysin tänne sun blogiin=>varmasti sait yhden uuden vakkarilukijan :).Kasvosi ovat tutut salilta;silloin tällöin ollaan oltu samaan aikaan treenailemassa :).

    VastaaPoista
  2. Tervehdys Maarit! :) Kiva kuulla, että tykkäsit blogista. Hmm. Nykäisepä sitten ensi kerran hihasta, kun satut samaan aikaan taas treenailemaan. :) (vaikka kovin en ehdi jutustelemaan arkena näin dieetillä....) Hyviä treenejä!

    VastaaPoista
  3. Heippahei, itsekin käännyin juuri massalta dieetille. Ei mitään radikaalia pudotusta, mutta onpa jännä miten näläntunne hiipii heti kuvioihin. Taitaa tosin olla enempi mentaalista nälkää, kun tietää ettei voi enää mutustaa mitä sattuu.

    Eipä muuta kuin tsemppiä sinne treeneihin ja dieetille. Saa nähdä mistä kaivan itselleni kaiken tsempin, kun en mihinkään kisoihin tähtää vaan puuhailen omaksi ilokseni(!!??). Mulla taitaa olla liikaa aikaa :)

    VastaaPoista
  4. Hei A. Sinivaara. Kyllähän osa nälästä varmaan on, ainakin aluksi, sellaista tunnetta, että tekisi vain mieli jotain... Toki se vaan pitkällä dieetillä lisääntyy loppuakohti, alkaa himottaa ihan kaikki ruuat. ;) Nälän tunteen vaan oppii jotenkin jättämään huomiotta jossain vaiheessa, siihen tottuu.

    Kun ei ole tavoitetta, on helppo jättää treenit väliin jos ei satu huvittamaan. Toisaalta juuri opettelemalla säännölliseen rytmiin, siinä pääsee vauhtiin, eikä enää edes halua jättää treenejä väliin. Näin ainakin itselle kävi pari-kolme vuotta sitten. Toki voihan sitä ottaa itselleen tavoitteita. Haluat vaikka saavuttaa jonkin tietyn tuloksen treeneissä tai juuri siistiä hiukan painoa tiettyyn päivämäärään mennessä.

    Itsekin haen välillä tsemppiä etenkin treenivideoista, joista toki saa myös uusia liikkkeitä ja ideoita treeniin. Treenit kannattaa pitää vaihtelevina ja mielekkäinä, jotta kiinnostus säilyy. Kokeile uusia liikkeitä, erilaisia sarja-/toistomääriä, voimatreeniä/rasvanpolttotreeniä... Jos itsellä on sellainen olo, ettei välttämättä ole niin kiva treenata, mietin etukäteen, mikä olisi kiva liike tehdä, teen lempiliikkeitä tai kokeilen jotain uutta. Samaa vanhaa puurtamista ei silloin kannata yrittää. Voi myös tehdä kevyemmän treenin. Monet kerrat olen huijannut itseni salille sillä, että teen ihan kevyesti sitten... vaan aina olen vauhtiin päässyt ja saanut sittenkin kovan treenin aikaan. Toki levätä kannattaa ja lepopäiviä pitää olla, jotta treeni kulkee.

    Kovasti tsemppiä sinne ja hyviä treenejä!

    VastaaPoista
  5. Tappavia settejä varmasti noi maitohappotreenit. Itse en ole moisia vielä koskaan kokeillutkaan, ehkä onneksi :)

    VastaaPoista
  6. Kyllä ne on, etenkin niin isoille lihaksille kun reidet on... :) Sarjan jälkeen tulee henkeä haukottua ja irvisteltyä tovi kunnes taas mennään. :)

    VastaaPoista