maanantai 22. lokakuuta 2012

No pain, no gain... mutta ei kipu kuin kipu

Olkapäihin on nyt tullut hyvin lihasta lisää. Niitä onkin kidutettu hampaat irvessä. :D Liikkeet on olleet aika vaihtelevia, mutta on siellä muutama suosikki, joita tykkään tehdä. Takaolkapäihin pitäisi ehkä vielä saada lisää pattia, joten liikkeet myös selkätreeneissä painottuvat siten, että ne ottaisivat takaolkaan.
 
Viimeeksi treenasin tähän tapaan:
 
pystypunnerrus niskan takaa
Arnold press
viparit pudotuksilla
face pull
takaolat ristitaljassa maaten
 


Ison Arskan opeilla Arnold press ja hampaat irvessä tietty. Sattuu, sattuu... :)

Ihmeen hyvin olen saanut treenailla ilman loukkaantumisia tai rasitusvammoja. Sitä kun kuuntelee kehoaan, ottaa lepopäivän silloin kun siltä tuntuu ja miettii, mistä jokin vääränlainen kipu voi johtua, säästyy monelta vaivalta. Ja tietysti huolehtimalla lihashuollosta eli venyttelemällä, putkirullauksella ja käymällä hierojalla... Tässä oppii koko ajan enemmän itsestään ja kohostaan. Kyynärvarressa lähellä kyynärpäätä alkoi joku aika sitten tuntua kipua kyynärpäätä ojentaessa. Ei se ihan  täsmännyt tenniskyynärpää oireisiin, kun sormien ojentelu ei siihen vaikuttanut, vain kyynärpään jännittäminen. Hiukan se häiritsi treenejä ja kovasti koetin miettiä, mistä on kyse ennen kuin äityy pahaksi.

Tunnustelemalla paikansin syylliseksi jänteen tai sen kiinnityskohdan. Yritin sitä hieroskella, mutta ei se oikein auttanut. Sitten tajusin kokeilla venyttää käsivarren lihaksia... kyllä olikin kireää! Huomasin, että käsivarsien lihasten venyttely on unohtunut pitkäksi aikaa. Ei muuta kuin rannetta koukkuun ja venyttämään. Jo parin venytyskerran jälkeen kipu hävisi kyynärpäästä eikä ole enää vaivannut. Oli niin kireällä käsivarressa jokin lihas, että alkoi kiinnityskohta kyynärpäässä olla kovilla. Mutta tämänkin ongelma selvisi, ennen kuin siitä aiheutui sen enempää haittaa. Nyt sujuu taas treeni täysillä ilman muuta kipua kuin ihanaa lihaspoltetta! Kehon viestejä kannattaa kuunnella. Jokin ei ole kunnossa, jos sattuu väärällä tavalla ;). Onneksi tuo ei ehtinyt tulehtua, minkä se varmasti olisi tehnyt, jos olisin vain treenaillut pikkukivusta välittämättä. Vähällä vaivalla selviää, kun ajoissa reagoi kehon viesteihin.


Kuunnelkaa kehoanne!

7 kommenttia:

  1. Ja että se osaa ottaa kipeetä kun on joku kiinnityskohta kipee. Hyvä kun täälläkin on näitä oikeita treenikuvia ;) ei siinä paljon poseerata ehdi/pysty!!!!

    VastaaPoista
  2. Hei Maiju! No ei pysty. Ei ole kyllä treeneissä hehkeydestä tietoakaan, tarjolla on vaan erinäisiä irvistyksiä ja punoitusta ;) Pääasia on, että treeni on tehokas ja hyvä. Jos siinä nyt jonkun kuvan ehtii näpätä, niin ei aina ole tosiaan tip top. Treeni-iloa!

    VastaaPoista
  3. Hyvä Maarit!! Jep ite tein kans tännää tuota ja Arnoldia ja mietin et oliko nimi just Pressi, kiitos! TSEMPPIÄ, sammaa rattaa ja olat kasvaa kohinala! :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos Kerttu! :) Näin tehdään ja odotellaan kasvua! Hyviä treenejä sinenkin!

    VastaaPoista
  5. Kiitos kovasti! <3 Ja kehitystä tullee Maarit, iha varmasti!

    VastaaPoista
  6. Kyynervarret joutuu kyllä suht koville kun painoja joutuu puristelemaan.
    Kannattaa niitäkin välillä hierotuttaa tai muuten hoitaa. Voi olla tosin suht kivuliasta jos kireällä ovat.

    VastaaPoista
  7. Hei Mog ja tervetuloa lukijaksi! :) Tulee nuo kädet yleensä kyllä hierotettua selän kanssa samaan aikaan. Ei niissä yleensä pahempia ole. Kerran oli tosin penikan alkua... aijai sentään, kun teki häijyä sen availu! Parempaa huolta täytyisi itsestä pitää...

    VastaaPoista