keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Uusi vuosi, vanhat kujeet

Huoh. Lepopäivä, ehtii taas hetkeiksi istahtaa koneelle ja päivittää blogia. Uusia lukijoita on näköjään taas tullut. Kiva, kiva :) Tervetuloa!

Tuntuu kyllä, että tämä laji tai fitness yleensä, kaikissa muodoissaan, on nykyään kovasti tapetilla. Siihen törmää ihan joka puolella. Toisaalta ihan hyvä niin, niin kohta ehkä ihan niin moni ei katso kieroon, kun höpisee näitä treeni-juttuja ja ajattele, että on siinäkin laji :D. Onhan tämä kyllä haastava laji, pää saa olla kova, jotta sitä tahdonvoimaa ja lujuutta löytyy loppuun asti, kun dieetti etenee ja kalorit vähenee. Treenin pitää olla kovaa. Saas nähdä miten itsellekin vielä käy. Ei tipahdeta ennen kuin on ehditty nuolaista (vai miten se nyt oli) ... ;)

Vapaa-aikaa kisoihin treenaaminen kyllä vie tehokkaasti ja tuntuu, että kaikki tämän hetkisessä elämässä pyörii treenien ja syömisen ympärillä. Kahdet treenit päivässä, eivät paljon jätä sitä luppoaikaa työn ohessa... Ja tuntuu, että nukkuakin pitäisi hiukan normaalia kauemmin, jotta ehtisi palautua. Sitä koettaa optimoida kaiken siten, että treenit eivät kärsi, sovittaa niihin muut menot. Pitkin päivää vilkuilee kelloa, että koskas se seuraava ateria onkaan, kun jo vatsaa kurnii... Ja ah, sitä ihanuutta, kun lusikan tai haarukan suuhunsa vihdoin pistää. Yksinkertainenkin ruoka maistuu ihan taivaalliselta, kun sitä kaiken päivää (tai siltä se joskus tuntuu) ensin odottaa. Ja kauhea hössötys ja valmistelu, että on varmasti eväät seuraavaksi päiväksi olemassa. Mitähän sitä tekisi, jos joku päivä lähtisi töihin ja unohtaisi ottaa eväät mukaan?? Menisi elämä vaikeaksi :D

Päässä pyörivät tulevat asiat, kuten kisalisenssin hankkiminen (tammikuussa sekin pitäisi tehdä) ja tietysti bikinit ja värit, meikki, kynnet jne. jne. Kaikki nykyhetkessä tähtää sinne huhtikuun kisoihin ja muista asioista ja elämästä joutuu nyt aika paljon tinkimään ja tekemään kompromisseja. Moni muu tärkeäkin asia saa nyt odottaa. Aika aikaansa kutakin. Tämän olen nyt valinnut tärkeimmäksi tähtäimeksi lähitulevaisuudessa. Kuitenkin pitäisi oman mielenterveydenkin takia pitää mielessä, että ei tämä kuitenkaan ole mikään maailman tärkein asia, elämän ja kuoleman kysymys. Vastoinkäymisiä tulee ja ne pitää kestää. Ei elämä siihen lopu, vaikka koko hommakin menisi pipariksi tai viivästyisi. Onhan tässä aina mm. se jännitys, että pääseekö sitä ajoissa kisakuntoon...

Yläkroppa alkaa olla melko vähärasvainen, vaikka ei vielä kisakunnossa tietenkään sekään. Tässä kuussa pitäisi kuulemma sitten saada myös jaloista lihasten malli näkyviin... huoh. Kummasti siellä on kyllä alkanut muhkuraa tuntumaan, mutta että näkyviin.... saapi vielä tovin dieetata ja treenata. Dieetti kuitenkin etenee, kaiketi suurin piirtein aikataulussa. Paino putoaa ja kiinteytymystä tapahtuu. Voi, kuinka sitä toivoisi, että nuo jalatkin ottaisivat oikein roiman harppauksen eteenpäin ja vihdoin näkisi, mitä siellä ihran alla on! No, kaikki aikanaan... Kiusattu niitä kyllä on, kaikin tavoin. Treenit on maitohappotreenejä isolla toistomäärällä, jotta varmaan hapottaa, intervallit on kiltisti tehty, kevyet aerobiset ja palauttelevat lenkit sekä venyttelyt. Hierontaakin on taas loppuviikosta tiedossa. 

etureisi-pohje -jumppa:
1 jalan prässi  90kg 17,  105kg 15,  15+7,  15+8 (+kelkka n. 40kg)
kyykky  40kg 15,  50kg 17,  60kg 15, 15
askelkyykkykävely  kp 15kg x4
pohkeet seisten  70kg 20,  80kg 20, 18,  80kg-70kg-60kg (pudotussarja) 15-15-15

Voin kertoa, että nyt on hieman kipeät jalat. Pitkään oli fiilikset hukassa jalkatreenien kanssa tosiaan, mutta nyt sain taas ihanan rääkkitreenin piiskattua itselleni. Kyykyssä ei enää niin paljon painoja prässisarjojen jälkeen tarvinnut ja kävelyynkin otin pienemmät painot kuin edellisellä kerralla... ja kyllä mä huohotin ja taistelin niiden viimeisten askelten ja maitohappojen kanssa. On se niin ihanaa (pervo)! Himottaa tehdä tuota kävelyä joka jalkatreeneissä. Onhan se tehokas. :) Juoksulenkkikin kulki viimeeksi taas ihan uskomattoman kevyellä askeleella, kun se oli vähän aikaa sellaista raahustamista.

Siinä päällimmäiset ajatukset ja fiilikset. Tuohan tämä vuosi varmasti paljon uuttakin, ei tässä vanhoilla kujeilla selviä. Kaikki otetaan, mitä on tullakseen ja nautiskellaan sitten (toivottavasti) lopputuloksesta. :)
Nyt muiden juttujen pariin, kun on harvinainen vapaa arki-ilta!

Treeni-iloa kaikille!

7 kommenttia:

  1. Go Maarit! hyvät palat!

    VastaaPoista
  2. Kiitos tsempistä Miia! :) Mennään täysillä ! :)

    VastaaPoista
  3. Hienolta näyttää! :)

    VastaaPoista
  4. Vautsi! Tuntuu että itsellä on vielä ihan liian monta kiloa tiputettavana palojen näkymiseen.. Mutta eiköhän ne vielä joskus erotu :D

    VastaaPoista
  5. Kiitos Hanna ja Tiina! Ei mulla yläkropassa koskaan kovin paljon rasvaa olekaan, kaikki kertyy ahteri-/reisiosastoon (valmentajan mukaan poikkeuksellisen eriparia ovat ylä- ja alakerta). Sulla on vaan ne rasvat ehkä vähän tasaisemmin :) Kyllä ne sieltä näkyviin tulee :) Itseä jännittää juuri se, että saako tuosta tasaista lopputulosta edes aikaiseksi millään...

    Tsemppiä Tiina!

    VastaaPoista
  6. Anonyymi1/09/2012

    Hyvät painot tuossa yhden jalan prässissä. (145kg)
    Paljonko yhdenjalan prässi on suhteessa kahdenjalan prässiin?

    VastaaPoista
  7. Hei Anonyymi! En ole uskaltanut kahdelle jalalle laittaa kuin 200kg + kelkka, eli siinä tulee vaan n. 120kg/jalka... Yhden jalan prässissä saa aina toisen jalan apuun... :D Tosin vaihtelen kahdella jalalla liikkeen kohdistumista eli puolille reisiä (taka-, sisä-, ulko-, etureisi), joten aika harvoin tulee tehtyä ihan tuolla jalkojen perusasennolla ja kyseisellä painolla.

    VastaaPoista